РОЛЬ МЕТОДУ ВПРАВ У ФОРМУВАННІ МОВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ
Автор(и): Шумейко З. Є.
Місце роботи:
Шумейко З. Є.,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри педагогіки та професійної етики,
Пенітенціарна академія України
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: zina1906@ukr.net)
ORCHID: 0000-0003-2705 0924
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 228–238
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.228
У статті схарактеризовано роль методу вправ у формуванні мовної компетенції майбутніх фахівців правоохоронних органів у контексті навчальної дисципліни «Українська мова та основи діловодства», що є нормативною і входить до циклу загальної підготовки ОПП для першого рівня вищої освіти 262 «Правоохоронна діяльність» галузі знань 26 «Цивільна безпека».
Доведено, що метод вправ на практичних заняттях з української мови для майбутніх працівників правоохоронних органів безпосередньо впливає на формування мовної компетенції, що передбачає знання здобувачами вищої освіти засобів мови, одиниць і категорій усіх рівнів, а також правил, за якими створюють мовні конструкції, й уміння такі правила застосовувати.
На основі аналізу наукових праць із лінгводидактики з’ясовано, що до сьогодні відсутня єдина усталена класифікація вправ з української мови, оскільки в основу цих класифікацій науковці кладуть різні критерії. Обґрунтовано, що для ефективного формування мовної компетенції метод вправ потребує майстерного керівництва з боку викладача, що передбачає: мотивацію студентів, доведення до свідомості здобувачів освіти мети виконання певних дій, їхньої усталеної послідовності; врахування умов, у яких вони відбуваються; аналіз особливостей виконання, виявлення причин помилок, яких припустилися; пошук можливостей для вдосконалення вмінь і навичок з урахуванням індивідуальних досягнень кожного студента. Ефективність досліджуваного методу для формування мовної компетенції залежить також від усвідомлення здобувачами мети й послідовності виконання вправ.
Доведено, що метод вправ спрямований безпосередньо на трансформацію знань у навички й уміння, формування у здобувачів освіти готовності до виконання практичних завдань, а також на розвиток відтворювальної і творчої активності в різних умовах. Закцентовано, що використання вправ передбачає реалізацію трьох взаємопов’язаних етапів, зокрема: відтворення дій за зразком з метою їх закріплення; застосування засвоєних дій у нових умовах; виконання вправ творчого характеру. Доцільність застосування методу вправ у реаліях сьогодення зумовлене можливістю їхнього використання в умовах офлайнового й онлайного навчання в закладах вищої освіти.
Ключові слова: метод вправ, освітній процес, мовна компетентність, здобувачі вищої освіти, практичне заняття.
Список використаних джерел
- Біляєв О. М. Вправи в навчанні мови. Українська мова і література в школі. № 6. С. 2–6.
- Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / за ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
- Лілік О. О., Шумейко З. Є. Особливості формування візуальної грамотності здобувачів вищої освіти засобами навчальної дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки». № 1. С.125–135.
- Лілік О. О., Шумейко З. Є. Формування креативності здобувачів вищої освіти (на матеріалі навчального курсу «українська мова за професійним спрямуванням»). Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки». № 2 (11): С. 125–135.
- Мельничайко В. Творчі роботи на уроках української мови: конструювання, редагування, переклад. Київ : Радянська школа, 1984. 223 с.
- Онищук В. Дидактичні основи засвоєння учнями мовних навичок і вмінь. Українська мова і література в школі. 1971. № 3. С.48–53.
- Пентилюк М. І. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики : збірник статей. Київ : Ленвіт, 2011. 256 с.
- Савченко О. Дидактика початкової школи. Київ : Генеза, 2002. 368с.
- Шумейко З. Є. Роль документної комунікації в налагодженні професійної взаємодії майбутніх фахівців Державної кримінально-виконавчої служби. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2024. Вип. 27 (183). С. 43–77.
- Шумейко З. Є. Навчальна дисципліна «Загальне і спеціальне діловодство» у професійній підготовці майбутніх фахівців-пенітенціаріїв. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. 2024. № 2 (13). C.251–261.