РОЛЬ МЕТОДУ ВПРАВ У ФОРМУВАННІ МОВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ

Автор(и): Шумейко З. Є.

Місце роботи: 

Шумейко З. Є.,

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри педагогіки та професійної етики,

Пенітенціарна академія України

(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,

e-mail: zina1906@ukr.net)

ORCHID: 0000-0003-2705 0924

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 228–238

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.228

Анотація

У статті схарактеризовано роль методу вправ у формуванні мовної компетенції майбутніх фахівців правоохоронних органів у контексті навчальної дисципліни «Українська мова та основи діловодства», що є нормативною і входить до циклу загальної підготовки ОПП для першого рівня вищої освіти 262 «Правоохоронна діяльність» галузі знань 26 «Цивільна безпека».

Доведено, що метод вправ на практичних заняттях з української мови для майбутніх працівників правоохоронних органів безпосередньо впливає на формування мовної компетенції, що передбачає знання здобувачами вищої освіти засобів мови, одиниць і категорій усіх рівнів, а також правил, за якими створюють мовні конструкції, й уміння такі правила застосовувати.

На основі аналізу наукових праць із лінгводидактики з’ясовано, що до сьогодні відсутня єдина усталена класифікація вправ з української мови, оскільки в основу цих класифікацій науковці кладуть різні критерії. Обґрунтовано, що для ефективного формування мовної компетенції метод вправ потребує майстерного керівництва з боку викладача, що передбачає: мотивацію студентів, доведення до свідомості здобувачів освіти мети виконання певних дій, їхньої усталеної послідовності; врахування умов, у яких вони відбуваються; аналіз особливостей виконання, виявлення причин помилок, яких припустилися; пошук можливостей для вдосконалення вмінь і навичок з урахуванням індивідуальних досягнень кожного студента. Ефективність досліджуваного методу для формування мовної компетенції залежить також від усвідомлення здобувачами мети й послідовності виконання вправ.

Доведено, що метод вправ спрямований безпосередньо на трансформацію знань у навички й уміння, формування у здобувачів освіти готовності до виконання практичних завдань, а також на розвиток відтворювальної і творчої активності в різних умовах. Закцентовано, що використання вправ передбачає реалізацію трьох взаємопов’язаних етапів, зокрема: відтворення дій за зразком з метою їх закріплення; застосування засвоєних дій у нових умовах; виконання вправ творчого характеру. Доцільність застосування методу вправ у реаліях сьогодення зумовлене можливістю їхнього використання в умовах офлайнового й онлайного навчання в закладах вищої освіти.

Ключові слова: метод вправ, освітній процес, мовна компетентність, здобувачі вищої освіти, практичне заняття.

 

Список використаних джерел

  1. Біляєв О. М. Вправи в навчанні мови. Українська мова і література в школі. № 6. С. 2–6.
  2. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / за ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
  3. Лілік О. О., Шумейко З. Є. Особливості формування візуальної грамотності здобувачів вищої освіти засобами навчальної дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки». № 1. С.125–135.
  4. Лілік О. О., Шумейко З. Є. Формування креативності здобувачів вищої освіти (на матеріалі навчального курсу «українська мова за професійним спрямуванням»). Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки». № 2 (11): С. 125–135.
  5. Мельничайко В. Творчі роботи на уроках української мови: конструювання, редагування, переклад. Київ : Радянська школа, 1984. 223 с.
  6. Онищук В. Дидактичні основи засвоєння учнями мовних навичок і вмінь. Українська мова і література в школі. 1971. № 3. С.48–53.
  7. Пентилюк М. І. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики : збірник статей. Київ : Ленвіт, 2011. 256 с.
  8. Савченко О. Дидактика початкової школи. Київ : Генеза, 2002. 368с.
  9. Шумейко З. Є. Роль документної комунікації в налагодженні професійної взаємодії майбутніх фахівців Державної кримінально-виконавчої служби. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2024. Вип. 27 (183). С. 43–77.
  10. Шумейко З. Є. Навчальна дисципліна «Загальне і спеціальне діловодство» у професійній підготовці майбутніх фахівців-пенітенціаріїв. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. 2024. № 2 (13). C.251–261.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України