ТРАВМОЧУТЛИВИЙ ПІДХІД ДО ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В УМОВАХ ВІЙНИ: ДОСВІД ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и): Осова О. О.

Місце роботи:

Осова О. О.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри іноземної філології,

Комунальний заклад «Харківська
гуманітарно-педагогічна академія»

Харківської обласної ради

(61000, Україна, м. Харків, пров. Руставелі, 7,

e-mail: osova.olga@gmail.com)

ORCID: 0000-0001-7316-1196

Web of Science-Author: AAQ-9815-2021

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 1(14): 78–95

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.01.078

 

Анотація

Актуальність роботи обумовлена необхідністю розроблення і впровадження інноваційних педагогічних стратегій, адаптованих до умов війни, та відсутністю комплексного аналізу досвіду вітчизняних закладів вищої освіти щодо реалізації травмочутливого підходу на заняттях іноземної мови.

Метою дослідження є систематизація та узагальнення досвіду застосування травмочутливого підходу до викладання іноземних мов у закладах вищої освіти України в умовах повномасштабної війни в період 2022–2024 рр. Задля досягнення мети дослідження було сформульовано низку завдань: окреслити генезу травмочутливого підходу до викладання іноземних мов; дослідити потреби й виклики студентів і викладачів в умовах війни для визначення актуальних аспектів травмочутливого підходу; узагальнити досвід реалізації зазначеного підходу під час викладання іноземних мов у закладах вищої освіти в досліджуваний період.

Під час наукового пошуку застосовано комплекс загальнонаукових методів задля вивчення автентичних джерел, характеристики ступеня дослідженості проблеми та узагальнення практичного досвіду цієї проблематики, а також методи збору емпіричних даних – для отримання інформації про досвід і ставлення студентів та викладачів до травмочутливих методик.

Результати. У статті представлено еволюцію концепції травмочутливого підходу. Визначено основні напрями його реалізації, які передбачали підвищення компетентності викладачів у травмочутливих освітніх практиках, врахування індивідуальних потреб та досвіду студентів, усебічної підтримки та створення безпечного середовища для навчання, адаптацію навчальних матеріалів з огляду на сучасні реалії в умовах збройного конфлікту, модифікацію дидактичних матеріалів та методик навчання з урахуванням особливостей зазначеного освітнього компонента.

Практична цінність дослідження полягає в тому, що отримані результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення іншомовної підготовки студентів та зменшення впливу негативних наслідків воєнних дій.

Оригінальність дослідження полягає в аналізі та узагальненні адаптованих методик травмочутливого підходу до викладання іноземних мов у закладах вищої освіти України в умовах соціально-психологічних викликів, спричинених повномасштабною війною в Україні.

Ключові слова: травмочутливий підхід, іноземна мова, повномасштабна війна, інноваційні методики навчання, досвід закладів вищої освіти.

 

Список використаних джерел

  1. Архіпова І. М. Формування стресостійкості у студентів в процесі навчальної діяльності. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи: збірник матеріалів всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (4 березня – 14 квітня 2024 року). Львів–Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 32–34.
  2. Васильченко О. І. Особливості викладання іноземної мови майбутнім психологам в умовах воєнного стану. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 88. С.  69–73.
  3. Викладання та навчання у важкі часи. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/teaching-and-learning-in-difficult-time (дата звернення: 12.01.2025).
  4. Головатенко Т. Ю. Освітологічний вимір концепту «травма-інформований підхід» у системі професійної підготовки вчителів початкових класів. Перспективи та інновації науки. Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина». № 8 (26). С. 65–77.
  5. Головатенко Т. Ю. Реалізація принципів травма-інформованого середовища на уроках англійської мови у початкових класах: метааналіз зарубіжних практик. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. № 39 (1). С. 80–86.
  6. Діяльність кафедри іноземних мов професійного спрямування. Факультет іноземних мов Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. URL: https://foreignlanguages.karazin.ua/departments/ english-language/diyalnist-kafedri (дата звернення: 12.01.2025).
  7. Дмітренко Н., Панченко В., Гладка О., Школа І., Девіцька А. Застосування прийомів соціально-емоційного навчання у форму­вальному оцінюванні майбутніх учителів англійської мови. Молодь і ринок. № 2 (222). 2024. С. 80–85.
  8. Новини кафедри іноземної філології. Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. URL: https://sites.google.com/view/kaf-anhgpa/%D0%BD%D0%BE%D0% B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%84%D0%B5%D0%B4%D1%80%D0%B8 (дата звернення: 12.01.2025).
  9. Кузікова С. Б., Зливков В. Л., Лукомська С. О. Вікові особливості переживання травм війни: інтегративний підхід. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». Вип. 2. С. 64–70.
  10. Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: науково-методичний збірник / за заг. ред. С. М. Шкарлета. Київ–Чернівці : Букрек, 2022. 140 с.
  11. Осова О. О. Лінгводидактичні особливості викладання іноземних мов у кризових ситуаціях: досвід закладів вищої освіти України. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Вип. 42. С. 62–80.
  12. Туриніна О. Л. Психологія травмуючих ситуацій : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Персонал, 2017. 160 с.
  13. Центр стресостійкості “Resilient City Initiative“. URL: https: //sites.google.com/view/pedagogikahgpakh/%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%D0%B9%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-resilient-city-initiative (дата звернення: 10.01.2025).
  14. У часи війни. EdCamp Україна. URL: https://www.edcamp.ua/ u-chasy-vijny/https://www.britishcouncil.org.ua/teaching-and-learning-in-difficult-time (дата звернення: 10.01.2025).
  15. Bachofen J. J. Heile Welten. Frankfurt am Main : Insel Verlag, 2008.
  16. Dombo E. A., Sabatino C. A. Trauma and its sequelae in children and adolescents. Creating Trauma-Informed Schools. Oxford University Press, P. 9–23. URL: https://doi.org/10.1093/oso/9780190873806. 003.0002.
  17. Ellison D. W., Walton-Fisette J. “It’s more about building trust”: Physical education teachers’experiences with trauma-informed practices. European Physical Education Review. № 28 (4). P. 906–922. URL: https://doi.org/10.1177/1356336×221096603.
  18. Key Competences for Lifelong Learning. A European Reference Framework. Brussels : European Commission, 2004.
  19. Klotz M. Die Bedeutung des Phanomens “Transgenerational weitergegebene Kriegstraumata” aus dem Blickwinkel der Praktischen Theologie – ein Dossier. Wien, 2018.
  20. Lightbown P., Spada N. How languages are learnt. 4rth Oxford, 2013.
  21. Hantke L., Görges H.-J. Handbuch traumakompetenz: basiswissen für therapie, beratung und pädagogik. Paderborn : Junfermann, 2012.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України