ЗАСТОСУВАННЯ КОЛАБОРАТИВНОГО НАВЧАННЯ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНОГО СВІТОГЛЯДУ БАКАЛАВРІВ У ВИЩОМУ ВІЙСЬКОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
Автор(и): Мірошніченко В. І., Аніщенко В.О.
Місце роботи:
Мірошніченко В. І.,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки,
Національний університет біоресурсів
і природокористування України
(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,
е-mail: mvi_2016@ukr.net)
ORCID: 0000-0002-3931-0888
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57216203313;
Аніщенко В. О.,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки та професійної етики,
Пенітенціарна академія України
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: oceansoulvik111@gmail.com)
ORCID: 0000-0002-5062-3789
ResearcherID: AAC-5442-2021
Scopus-Author: 5720-8032-016
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 99–113
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.099
Стаття присвячена обґрунтуванню доцільності застосування колаборативного навчання у формуванні ціннісного світогляду бакалаврів у вищому військовому навчальному закладі.
Формування ціннісного світогляду бакалаврів у вищому військовому навчальному закладі розглядається авторками як цілісна, системно організована сукупність уявлень, переконань і символічних образів, що забезпечують інтегроване сприйняття навколишньої дійсності, усвідомлення власної ролі й призначення в ній.
До чинників формування ціннісного світогляду бакалаврів у вищому військовому навчальному закладі авторами віднесено такі: соціально-політичні; освітньо-виховні, професійно-військові, психолого-педагогічні, інформаційно-комунікаційні.
Звернено увагу на такі методи проведення занять у контексті колаборативного навчання: візуалізації, обговорення, практичні вправи, проведення круглих столів-семінарів після самостійного вивчення матеріалів з різних джерел. Найбільш ефективними формами колаборативного навчання у формуванні ціннісного світогляду бакалаврів у вищому військовому навчальному закладі авторки називають: стажування в підрозділах, дискусії, конкурси, тематичні вечори, тренінги, зустрічі з досвідченими офіцерами, виконання практичних групових вправ, а також виконання групових наукових проєктів.
Надано рекомендації щодо застосування колаборативного навчання у формуванні ціннісного світогляду бакалаврів у вищому військовому навчальному закладі: використовувати методи прямого та опосередкованого впливу; використовувати під час проведення занять інформаційно-комунікаційні технології, зокрема відеоконференції з використанням додатка Zoom, що дозволятиме залучати для роз’яснення матеріалу в дистанційному режимі фахівців-істориків, учасників бойових дій та інших фахівців; під час інформування здійснювати доведення і роз’яснення вимог законодавства України з прикордонних питань; проводити інформування майбутніх офіцерів про позитивні приклади та негативні випадки в діях особового складу під час виконання професійних завдань; розвивати військове лідерство у системі морально-психологічного забезпечення; здійснювати профорієнтаційну роботу; проводити культурологічну роботу та пропагувати здоровий спосіб життя.
До переваг цього підходу авторки відносять можливість ґрунтовнішого засвоєння й глибшого розуміння навчального матеріалу; розвиток навичок професійної комунікації та ефективної взаємодії; зростання мотивації й зацікавленості в навчанні; стимулювання критичного мислення та креативності; формування компетентностей, необхідних для роботи в команді у професійній діяльності і формування навичок керування підпорядкованим особовим складом.
Ключові слова: вищий військовий навчальний заклад, бакалаври, колаборативне навчання, формування ціннісного світогляду, ціннісні орієнтації.
Список використаних джерел
- СавицькаI. Методологічні засади формування ціннісного світогляду студентів соціономічних професій в університетах наук про життя. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 5 (5). С. 360–375. URL: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-5(5)-360-374 (дата звернення: 05.05.2025).
- Кондрацька Г. Світогляд у формуванні особистості студентів. Вісник науки та освіти. Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія і археологія». 2023. № 1 (7). С. 503–512. URL: https://doi.org/10.52058/ 2786-6165-2023-1(7)-503-512 (дата звернення: 05.05.2025).
- Король Т. Г. Шляхи реалізації колаборативного підходу до контролю в навчанні перекладу майбутніх філологів. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 25. Т. 1. С. 75–77. URL: https://doi.org/10. 32843/26636085/2020/25-1.14 (дата звернення: 05.05.2025).
- Красуля А. В., Швіндіна Г. О. Міжнародне колаборативне онлайн-навчання: нова парадигма вищої освіти. Подолання мовних та комунікативних бар’єрів: освіта, наука, культура : матеріали VІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. з актуальних проблем філології у ВНЗ галузевого спрямування (м. Київ, 20–21 листоп. 2020 р.). Київ, 2020. С. 170–173.
- Овчарук О. В. Використання колаборативного навчання у віртуальному середовищі: вітчизняні та міжнародні підходи. Імерсивні технології в освіті : збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції з міжнародною участю. Київ, 2023. 211 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737753/1/ ЗБІРНИКматеріалів конференції_12.11.23.pdf (дата звернення: 05.05.2025).
- Джонсон Д. В., Джонсон Р. Т. Навчання у співпраці: основні принципи та методи. Київ : Либідь, 2021. 342 с.
- Бублик В. В., Давиденко А. М. Колаборативні методи в електронному навчанні програмування. Наукові записки НАУКМА. 2016. Том 190. Комп’ютерні науки. С. 41–45.
- Худайназарова М. Інформаційна підтримка колаборативного навчання програмуванню. Адаптивні технології управління навчанням : збірник матеріалів дев’ятої міжнародної конференції (Одеса – Київ, 25–27 жовтня 2023 р.). Київ, 2023. С. 84–85.
- Кожушко С. Стратегії колаборативного навчання у вищому навчальному закладі. Молодь і ринок. 2014. № 5. С. 65–71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2014_5_16(дата звернення: 05.05.2025).
- Крайова О. В., Цибанюк Т. І. Кооперативне навчання: особливості організації та підготовки занять. Вісник Національного університету оборони України.2020. № 49 (1). С. 150–154. URL: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2018-49-1-150-154 (дата звернення: 05.05.2025).
- Почекалін І. М. Обґрунтування поняття «професійно-ціннісні орієнтації майбутніх офіцерів-прикордонників». Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 4 (5). С. 342–354. URL: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v15i4 (дата звернення: 05.05.2025).
- Рисіч О. Участь у бойових діях як чинник переосмислення військовослужбовцями життєвих цінностей. URL: http://eprints.zu. edu.ua/2837/1/Рисіч_О.В.pdf (дата звернення: 05.05.2025).
- Іваненко О. Г. Проблема ціннісних орієнтацій офіцера ЗСУ. Наукові записки Харківського військового університету. Серія: Соціальна філософія, педагогіка, психологія. Харків, 2002. Т. 7. С. 113–115.
- Тушко К., Мірошніченко В. Теоретичний аналіз основних дефініцій у дослідженні проблеми підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до професійної взаємодії. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 4. С. 273–283. URL: http://nbuv. gov.ua/UJRN/znpnadpcpn_2018_4_23 (дата звернення: 05.05.2025).
- Зеленов Є. А. Теоретичні основи планетарного виховання студентської молоді : монографія. Луганськ. 2008. 272 с.
- Іваненко О. Г. Проблема ціннісних орієнтацій офіцера ЗСУ. Наукові записки Харківського військового університету. Серія: Соціальна філософія, педагогіка, психологія. Харків, 2002. Т. 7. С. 113–115.
- Тріфаніна Л. С., Мірошніченко В. І. Культура професійного спілкування в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти. Інноваційна педагогіка.2022. № 45. С. 217–220. URL: https:// doi.org/10.32843/26636085/2022/45.45 (дата звернення: 05.05.2025).
- Deutsch M. Cooperation and trust: Some theoretical notes / In M. Jones (Ed.), Nebraska symposium on motivation. Lincoln, NE: University of Nebraska Press, 1962. Р. 275–319.