«МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ЗВО»: ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ОСВІТНЬОЇ КОМПОНЕНТИ

Автор(и): Лілік О. О.

Місце роботи: 

Лілік О. О.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри української мови,

літератури та журналістики,

Національний університет «Чернігівський колегіум»

імені Т. Г. Шевченка

(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гетьмана Полуботка, 53,

e-mail: lilik8383@ukr.net)

ORCID: 0000-0002-5187-1944

Reseacher ID: GQB-0015-2022

Scopus: 5885-4885-100

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 84–98

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.084

Анотація

У статті схарактеризовано практичні аспекти викладання освітньої компоненти «Методика викладання зарубіжної літератури у ЗВО» для майбутніх викладачів зарубіжної літератури в процесі їхньої професійної підготовки в закладах вищої освіти. Визначено місце цієї навчальної дисципліни в професійній підготовці майбутніх викладачів зарубіжної літератури. Закцентовано, що «Методика викладання зарубіжної літератури у ЗВО» є обов’язковим освітнім компонентом циклу професійної підготовки ОПП Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література). Її особливістю є практичний характер, що зумовлений тісним взаємозв’язком цієї навчальної дисципліни з виробничою (педагогічною) практикою в закладах вищої освіти. Констатовано, що особливого значення в процесі викладання цієї освітньої компоненти набувають практичні й лабораторні заняття, що дають змогу проаналізувати теоретичні положення та сформувати вміння й навички їхнього застосування в процесі виконання завдань професійного спрямування. Наведено приклади завдань, які майбутні викладачі зарубіжної літератури мають виконувати в контексті практичних занять, що зокрема передбачають підготовку магістрантами фрагментів лекцій, планів практичних занять, завдань для самостійної й науково-дослідницької роботи тощо.

Наголошено на важливості самостійної роботи здобувачів і наведено приклади завдань для позааудиторної роботи магістрантів. Подано перелік онлайнових курсів на сучасних українських освітніх платформах, результати опанування яких можуть бути зараховані в межах неформальної освіти. Схарактеризовано особливості проведення поточного й підсумкового контролю з навчальної дисципліни в умовах змішаного навчання. 

Доведено, що ефективність опанування освітньої компоненти «Методика викладання зарубіжної літератури у ЗВО» безпосередньо пов’язана з майстерністю викладача, його готовністю до аналізу й коригування навчальних матеріалів, підготовлених магістрантами, вмінням створити доброзичливу й креативну атмосферу на практичних і лабораторних заняттях та заохотити їх до професійного розвитку.

Ключові слова: методика викладання зарубіжної літератури, майбутні викладачі зарубіжної літератури, здобувачі вищої освіти, освітня компонента, практичні заняття, лабораторне заняття, магістратура.

 

Список використаних джерел

  1. Галузинський В., Євтух М. Основи педагогіки і психології вищої школи в Україні : навч. посіб. Київ : ІНТЕЛ, 1995. 168 с.
  2. Зубенко С., Михайлова Т., Пряницька В. Актуальні проблеми викладання зарубіжної літератури у вищій школі. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/41_2021/part_1/43.pdf (дата звернення: 14.04.2025).
  3. Лілік О. О., Сазонова О. В. Планування, організація й реалізація освітньої діяльності з підготовки магістрів (учителів української мови і літератури). Вісник Національного університету «Чернігів­ський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2 Вип. 21 (177). С. 162–168.
  4. Лілік О. Контроль освітніх досягнень здобувачів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів української мови й літератури в магістратурі. Дидактика. Вип. 6–7. С. 21–28.
  5. Лілік О. О. Методика викладання зарубіжної літератури у ЗВО : робоча програма. Чернігів, 2024. 12 с.
  6. Освітньо-професійна програма А4 Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література). Рівень вищої освіти – другий (магістерський) / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. URL: https://philology.chnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/11/Освітньо-професійна-програма.pdf (дата звернення: 02.08.2024).
  7. Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. URL: https://drive.google.com/file/d/1trqn0NG5l79caOb5mOe94RZJMt6 WmpVf/view (дата звернення: 02.08.2024).
  8. Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30.09.2019 № 722. URL: https://www. president.gov.ua/documents/7222019-29825 (дата звернення: 15.10.2024).
  9. Вибіркові компоненти. Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. URL: https://philology.chnpu. edu.ua/news /disciplines (дата звернення: 02.08.2024).
  10. Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб.
    Київ : Центр навчальної літератури, 2009. 472 с.
  11. Усатий А., Башманівський О., Яриновська К. Викладання української та зарубіжної літератури у ЗВО: виклики сучасності, платформи та застосунки для навчання, методи й прийоми. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2023. Вип. 114. С. 145–157.
  12. United Nations. The Sustainable Development Goals. 2015. Retrived from: http://surl.li/jpltl.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України