КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЯК ЧИННИК ЇХ СТРЕСОСТІЙКОСТІ

Автор(и): Кресан О. Д., Кресан Т. Д., Смольянінова С. В.

Місце роботи:

Кресан О. Д.,

кандидат психологічних наук,

доцент кафедри загальної та практичної психології,

Ніжинський державний університет імені М. Гоголя

(16600, Україна, Чернігівська обл., м. Ніжин, вул. Графська, 2,

e-mail: Kresan.olga@ndu.edu.ua)

ORCID: 0000-0002-7982-4533;

 

Кресан Т. Д.,

старший викладач кафедри іноземних мов,

Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури

(04053, Україна, м. Київ, Вознесенський узвіз, 20,

е-mail: tatiana.kresan@gmail.com)

ORCID: 0000-0002-2727-3178;

 

Смольянінова С. В.,

старший викладач кафедри іноземних мов,

Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури

(04053, Україна, м. Київ, Вознесенський узвіз, 20,

е-mail: Lana_smol@ukr.net)

ORCID: 0000-0002-2727-3178

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 69–83

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.069

Анотація

У статті досліджено копінг-стратегії як чинник стресостійкості студентів мистецьких спеціальностей у контексті зростання психоемоційного навантаження в умовах соціальної нестабільності та війни. Актуальність теми обґрунтовується вразливістю творчої молоді до стресових факторів і необхідністю розвитку психологічних ресурсів. У межах емпіричного дослідження, проведеного серед студентів Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури (n=41), було визначено рівень стресу, стресостійкості та домінуючі копінг-стратегії за допомогою таких методів: опитувальник стресу Ю. Щербатих, методика CISS (Н. Ендлер, Дж. Паркер) та методика «Стійкість до стресу». Для оброблення результатів за допомогою статистичних методів було застосовано математичні критерії: Uкритерій Манна-Уїтні та коефіцієнт лінійної кореляції за Пірсоном.

Встановлено, що більшість студентів перебувають у стані сильного або дуже сильного стресу, а рівень стресостійкості у 71 % респондентів є середнім. Найбільш поширеною копінг-стратегією є проблемно-орієнтований копінг (77 %), що свідчить про активну позицію студентів у подоланні труднощів. Проте кореляційний аналіз виявив достовірні взаємозв’язки між рівнем стресостійкості та деякими стратегіями копінгу. Зокрема емоційно-орієнтований копінг та уникнення показали статистично значущі зв’язки з низьким рівнем стресостійкості, що свідчить про непродуктивність цих стратегій у протидії стресу.

Зроблено висновок, що саме вибір копінг-стратегії впливає на здатність особистості протистояти стресу, а високий рівень стресостійкості є важливою захисною характеристикою. Отримані результати мають практичне значення для розроблення психопрофілактичних програм для студентів творчих спеціальностей.

Ключові слова: стрес, подолання стресу, копінг-стратегії, стресостійкість, студенти мистецьких спеціальностей.

 

Список використаних джерел

  1. Lazarus R. S., Folkman S. Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company, 1984. 460 p.
  2. Endler S., Parker J. D. A. Multidimensional Assessment of Coping: A Critical Evaluation. Journal of Personality and Social Psychology. 1990 June. № 58( 5). P. 844–854.
  3. The Praeger handbook on stress and coping. Volume 2 / Ed. by A.Monat, R. Lazarus, and G. Reevy. Westport, Connecticut, London : Praeger, 2007. 352 p.
  4. Дубчак Г. М. Аналіз стратегій копінг-поведінки сучасних студентів. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2018. Т. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Вип. 18. С. 55–
  5. Кіреєва З. О., Турлаков І. Д. Взаємозв’язок резильєнтності та копінг-стратегій осіб під час війни. Наукові перспективи: Серія «Психологія». № 2. С. 1321–1332.
  6. Черкашин А. Стресостійкість та копінг-стратегії поведінки студентів під час освітнього процесу у закладах вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. 2021. № 1. С. 98–107. URL: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/228884 (дата звернення: 05.05.2025).
  7. Кресан О. Д. Загальне уявлення про стійкість особистості до стресу та її структура. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2025. Том 36 (75). № 1. С. 6– URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2025/4.pdf (дата звернення: 05.05.2025).
  8. Giordano F, Lipscomb S, Jefferies P, Kwon K-A and Giammarchi M. Resilience processes among Ukrainian youth preparing to build resilience with peers during the Ukraine-Russia war. Frontiers in Psychology. Developmental Psychology. 2024. Volume 15. URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2024.1331886/full (дата звернення: 05.05.2025).
  9. Кормило О., Чіп Р., Гончаровська Г. Особливості стресостійкості та вибір копінг-стратегій старшими підлітками. Вісник Львівського університету. Серія: Психологічні науки. Вип. 12. С. 68–78.
  10. Кривошей К. Ю., Бужинська С. М., Міхалець І. В. Копінг-стратегії особистості як чинники стресостійкості в людей дорослого віку під час війни. Габітус : наук. журн. 2023. Вип. 51. С. 153–157.
  11. Харко О. С. Практичні рекомендації дотримання психологічних умов формування стресостійкості студентів ЗВО в навчальному процесі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», серія «Психологія». № 14 (січень). С. 46–56.
  12. Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій : психологічний практикум / Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко, В. І. Лагодзінська та ін. ; за ред. Л. М. Карамушки. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2023. 76 с.
  13. Стресостійкість : навчальний посібник / Н. М. Бардин, Ю. Ц. Жидецький, Ю. І. Кіржецький та ін. ; за ред. Я. М. Когута. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 204 с.
  14. Кресан О.Д., Смольянінова С. В., Кресан Т. Д. Психологічні аспекти навчання студентів ВНЗ у ситуації надзвичайного стану. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. № 45. С. 64–68. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/45-2023/10.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України