КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЯК ЧИННИК ЇХ СТРЕСОСТІЙКОСТІ
Автор(и): Кресан О. Д., Кресан Т. Д., Смольянінова С. В.
Місце роботи:
Кресан О. Д.,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри загальної та практичної психології,
Ніжинський державний університет імені М. Гоголя
(16600, Україна, Чернігівська обл., м. Ніжин, вул. Графська, 2,
e-mail: Kresan.olga@ndu.edu.ua)
ORCID: 0000-0002-7982-4533;
Кресан Т. Д.,
старший викладач кафедри іноземних мов,
Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури
(04053, Україна, м. Київ, Вознесенський узвіз, 20,
е-mail: tatiana.kresan@gmail.com)
ORCID: 0000-0002-2727-3178;
Смольянінова С. В.,
старший викладач кафедри іноземних мов,
Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури
(04053, Україна, м. Київ, Вознесенський узвіз, 20,
е-mail: Lana_smol@ukr.net)
ORCID: 0000-0002-2727-3178
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 69–83
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.069
У статті досліджено копінг-стратегії як чинник стресостійкості студентів мистецьких спеціальностей у контексті зростання психоемоційного навантаження в умовах соціальної нестабільності та війни. Актуальність теми обґрунтовується вразливістю творчої молоді до стресових факторів і необхідністю розвитку психологічних ресурсів. У межах емпіричного дослідження, проведеного серед студентів Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури (n=41), було визначено рівень стресу, стресостійкості та домінуючі копінг-стратегії за допомогою таких методів: опитувальник стресу Ю. Щербатих, методика CISS (Н. Ендлер, Дж. Паркер) та методика «Стійкість до стресу». Для оброблення результатів за допомогою статистичних методів було застосовано математичні критерії: U–критерій Манна-Уїтні та коефіцієнт лінійної кореляції за Пірсоном.
Встановлено, що більшість студентів перебувають у стані сильного або дуже сильного стресу, а рівень стресостійкості у 71 % респондентів є середнім. Найбільш поширеною копінг-стратегією є проблемно-орієнтований копінг (77 %), що свідчить про активну позицію студентів у подоланні труднощів. Проте кореляційний аналіз виявив достовірні взаємозв’язки між рівнем стресостійкості та деякими стратегіями копінгу. Зокрема емоційно-орієнтований копінг та уникнення показали статистично значущі зв’язки з низьким рівнем стресостійкості, що свідчить про непродуктивність цих стратегій у протидії стресу.
Зроблено висновок, що саме вибір копінг-стратегії впливає на здатність особистості протистояти стресу, а високий рівень стресостійкості є важливою захисною характеристикою. Отримані результати мають практичне значення для розроблення психопрофілактичних програм для студентів творчих спеціальностей.
Ключові слова: стрес, подолання стресу, копінг-стратегії, стресостійкість, студенти мистецьких спеціальностей.
Список використаних джерел
- Lazarus R. S., Folkman S. Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company, 1984. 460 p.
- Endler S., Parker J. D. A. Multidimensional Assessment of Coping: A Critical Evaluation. Journal of Personality and Social Psychology. 1990 June. № 58( 5). P. 844–854.
- The Praeger handbook on stress and coping. Volume 2 / Ed. by A.Monat, R. Lazarus, and G. Reevy. Westport, Connecticut, London : Praeger, 2007. 352 p.
- Дубчак Г. М. Аналіз стратегій копінг-поведінки сучасних студентів. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2018. Т. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Вип. 18. С. 55–
- Кіреєва З. О., Турлаков І. Д. Взаємозв’язок резильєнтності та копінг-стратегій осіб під час війни. Наукові перспективи: Серія «Психологія». № 2. С. 1321–1332.
- Черкашин А. Стресостійкість та копінг-стратегії поведінки студентів під час освітнього процесу у закладах вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. 2021. № 1. С. 98–107. URL: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/228884 (дата звернення: 05.05.2025).
- Кресан О. Д. Загальне уявлення про стійкість особистості до стресу та її структура. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2025. Том 36 (75). № 1. С. 6– URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2025/4.pdf (дата звернення: 05.05.2025).
- Giordano F, Lipscomb S, Jefferies P, Kwon K-A and Giammarchi M. Resilience processes among Ukrainian youth preparing to build resilience with peers during the Ukraine-Russia war. Frontiers in Psychology. Developmental Psychology. 2024. Volume 15. URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2024.1331886/full (дата звернення: 05.05.2025).
- Кормило О., Чіп Р., Гончаровська Г. Особливості стресостійкості та вибір копінг-стратегій старшими підлітками. Вісник Львівського університету. Серія: Психологічні науки. Вип. 12. С. 68–78.
- Кривошей К. Ю., Бужинська С. М., Міхалець І. В. Копінг-стратегії особистості як чинники стресостійкості в людей дорослого віку під час війни. Габітус : наук. журн. 2023. Вип. 51. С. 153–157.
- Харко О. С. Практичні рекомендації дотримання психологічних умов формування стресостійкості студентів ЗВО в навчальному процесі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», серія «Психологія». № 14 (січень). С. 46–56.
- Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій : психологічний практикум / Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко, В. І. Лагодзінська та ін. ; за ред. Л. М. Карамушки. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2023. 76 с.
- Стресостійкість : навчальний посібник / Н. М. Бардин, Ю. Ц. Жидецький, Ю. І. Кіржецький та ін. ; за ред. Я. М. Когута. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 204 с.
- Кресан О.Д., Смольянінова С. В., Кресан Т. Д. Психологічні аспекти навчання студентів ВНЗ у ситуації надзвичайного стану. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. № 45. С. 64–68. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/45-2023/10.pdf (дата звернення: 05.05.2025).