СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА ПОНЯТТЯ «ЕКОЛОГІЧНІ ЦІННОСТІ СТУДЕНТІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ»

Автор(и): Васюк О. В., Сопівник Р. В.

Місце роботи:

Васюк О. В.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри педагогіки,

Національний університет біоресурсів
і природокористування України

(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,

e-mail: o.vasiuk@nubip.edu.ua)

ORCID: 0000-0003-0926-7599

ResearcherID: I-3175-2018

Scopus-Author: ID57219243780;

Сопівник Р. В.,

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри педагогіки,

Національний університет біоресурсів
і природокористування України

(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,

e-mail: sopivnyk_r@nubip.edu.ua)

ORCID: 0000-0001-7446-9707

ResearcherID: AAH-2046-2020

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 1(14): 21–30

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.01.021

 

Анотація

Екологічна криза, яка стала реальністю ХХІ століття, потребує на­гального розв’язання. Сформовані екологічні цінності мають стати домінантними в ієрархії цінностей особистості, зокрема майбутніх фахівців соціономічних професій. Це вимагає від закладів вищої освіти підготувати таких висококваліфікованих фахівців соціономічних професій, які самі демонструватимуть наявність вищезгаданих цінностей, а в майбутньому володіти здатністю розв’язувати проблеми екологічної освіти з метою поширення та утвердження екологічних цінностей.

Метою статті є розкриття сутності і структури поняття «екологічні цінності студентів соціономічних професій».

Під час дослідження застосовано комплекс методів: аналіз, систематизація, узагальнення наукових джерел, порівняння.

Результати дослідження. Зясовано, що екологічні цінності, як і інші цінності особистості, становитимуть загальну систему загальнолюдських цінностей особистості (життя, виживання, якісне життя), а їхня сукупність буде індивідуальною та втілюватиметься в конкретних вчинках і моральній поведінці людини. Поняття «екологічні цінності студентів соціономічних професій» визначаємо як складне особистісне утворення, що демонструє ставлення особи до об’єктів довкілля та врегульовує її взаємозв’язки з природою, ґрунтується на моральних нормах і принципах, сус­пільних екологічних уявленнях та ідеалах, установках, емоціях, знаннях, переконаннях, оцінюванні подій екологічного змісту та характеризується вмінням виконувати екологічні завдання освіти.

Висновки. Запропоновано такі компоненти екологічних цінностей студентів соціономічних професій: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісно-поведінковий, особистісно-рефлексивний.

Ключові слова: екологічні цінності, екологічне виховання, студенти ЗВО, соціономічні професії, природа, людина.

 

Список використаних джерел

  1. Трутень А. В. Виховання ціннісного ставлення до водних ресурсів студентів аграрних закладів вищої освіти : дис. … д-ра філософії : 011 / НУБіП України. Київ, 2021. 208 с.
  2. Бех І. Д. Виховання особистості: сходження до духовності. Київ : Либідь, 2006. 272 с.
  3. Рогоза В. В. Педагогічні умови формування екологічних цінностей у майбутніх учителів природничих наук у процесі професійної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Рівне, 2020. 300 с.
  4. Homplewicz J. Etyka pedagogiczna. Rzeszów : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1996. 222 s.
  5. Сопівник І. В. Ціннісний (аксіологічний) підхід у вихованні особистості. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2016. Вип. 239. С. 225–229.
  6. Шайгородський Ю. Цінності як детермінанти суспільного розвитку. Сучасна українська політика. 2012. Вип. 26. С. 219–228.
  7. Матвійчук А. В. Екологічна деонтологія: філософсько-методологічне осмислення наукових перспектив : монографія. Рівне : О. Зень, 2014. 400 с.
  8. Крамаренко А. М. Формування екологічних цінностей майбутніх фахівців початкової освіти в умовах цивілізаційних змін: теорія та практика. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. 2015. Вип. 3. URL: https:// nadpsu.edu.ua/wpcontent/uploads/2021/09/visnik_3_2015_pdn.pdf.
  9. Морозова Л. П., Бондарчук А. О., Варук Ю. С. Роль екологічних цінностей у формуванні екологічної культури особистості. Молодий вчений. № 11 (51). С. 46–50.
  10. Толочко С. В. Екологічна культура в структурі полікультурної особистості здобувачів освіти. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 4 (4). С. 670–683.
  11. Магрламова К. Г. Ціннісне ставлення до природи як філософська і психолого-педагогічна проблема. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2008. № 19. С. 54–
  12. Бойчук Ю. Д. Теоретико-методичні основи формування еколого-валеологічної культури майбутнього вчителя : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків, 2010. 46 с.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України