ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ «БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ» В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗІ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ

Автор(и): Разумейко Н. С., Ткаченко О.Г.

Місце роботи: 

Разумейко Н. С.,

кандидат педагогічних наук, доцент,

професор кафедри педагогіки та професійної етики,

Пенітенціарна академія України

 (14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,

 e-mail: bagira.rns@gmail.com)

ORCID: 0000-0003-0801-3490

Researcher ID: AAC-5633-2021

Scopus-Author ID: 5648-0784-600;

 

Ткаченко О. Г.,

кандидат юридичних наук, доцент,

начальник кафедри формування та розвитку

професійної компетентності персоналу

Державної кримінально-виконавчої служби України,

Інститут професійного розвитку,

Пенітенціарна академія України

(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,

e-mail: tkach.4yk@ukr.net)

ORCID:0000-0002-5640-0906

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 148–158

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.148

Анотація

Підготовка майбутніх офіцерів потребує не лише теоретичних знань, а й високого рівня практичної готовності до дій у надзвичайних та кризових ситуаціях. У зв’язку з цим особлива увага приділена впровадженню інноваційних освітніх технологій, що дозволяють значно підвищити ефективність навчального процесу, формуючи у здобувачів освіти стійкі навички безпечної поведінки, командної взаємодії, критичного мислення та психологічної стійкості.

Мета статті – проаналізувати та обґрунтувати доцільність використання таких сучасних методів, як ситуаційне моделювання, тренінгові моделі, кейс-метод, а також технології віртуальної та доповненої реальності (VR/AR).

Автори статті висвітлюють актуальність переосмислення підходів до вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності» курсантів у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання, зокрема в контексті збройного конфлікту, що триває в Україні. Наведено приклади реалізації кожного з підходів у навчальній практиці, підкреслено їхні педагогічні та практичні переваги, зокрема – активне залучення курсантів до прийняття рішень у змодельованих екстремальних умовах, формування досвіду поведінки в ситуаціях ризику, розуміння алгоритмів реагування в умовах небезпеки.

Висновки. Результати дослідження підтверджують, що комплексне використання інноваційних підходів до навчання з безпеки життєдіяльності дозволяє не лише підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу, а й сприяє всебічному розвитку майбутніх фахівців пенітенціарної та правоохоронної сфери. Запропоновані підходи можуть бути інтегровані в навчальні програми різних рівнів професійної підготовки та підвищення кваліфікації.

Ключові слова: безпека життєдіяльності, інноваційні технології, курсанти, ситуаційне моделювання, VR/AR, кейс-метод, тренінгове навчання, професійна підготовка.

 

Список використаних джерел

  1. Складановська М. Г. Інноваційне навчання: активізація пізнавальної діяльності студентів : навч. посібник. Видання друге, доповнене. Дніпропетровськ, 2017. 108 с.
  2. Кушнір В. Інноваційне навчання як засіб формування особистості майбутнього вчителя. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П.Драгоманова. Серія педагогічні науки. 2017. Вип. 102. С. 63–69.
  3. Кобилянська І. М., Складанюк О. О., Майданюк В. П. Гейміфікація у сучасних навчальних процесах. Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи : матеріали міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Вінниця, 20 травня 2024 р.). Вінниця : ВНТУ, 2024. 357 с.
  4. Сокотов Ю., Петухова Т., Петрикей О., Гармата О., Куріс Ю. Інноваційні методи викладання безпеки життєдіяльності. Суспільство та національні інтереси. 2025. № 4 (12). С. 371–386.
  5. Ткаченко О. Г., Разумейко Н. С., Аніщенко В. О. Домедична допомога в навчальних закладах: актуальність її викладання в умовах сьогодення. Сектор безпеки і оборони України на захисті національних інтересів: актуальні проблеми та завдання в умовах воєнного стану : матеріали ІІІ міжнародної науково-практичної конференції (м. Хмельницький, 21 листоп. 2024 р.). Хмельницький : НАДПСУ, 2024. C. 320–324.
  6. Разумейко Н. С., Ткаченко О. Г. Розвиток «м’яких навичок» у здобувачів вищої освіти через тренінгові технології. Розвиток освіти в європейському просторі: національні виклики та транснаціональні перспективи : матеріали ІI Міжнар. наук.-практ. онлайн-конф. (Ніжин, 14–15 листоп. 2024 р.). Ніжин : НДУ імені Миколи Гоголя, 2024. C. 150–152.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України