ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ «БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ» В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗІ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ
Автор(и): Разумейко Н. С., Ткаченко О.Г.
Місце роботи:
Разумейко Н. С.,
кандидат педагогічних наук, доцент,
професор кафедри педагогіки та професійної етики,
Пенітенціарна академія України
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: bagira.rns@gmail.com)
ORCID: 0000-0003-0801-3490
Researcher ID: AAC-5633-2021
Scopus-Author ID: 5648-0784-600;
Ткаченко О. Г.,
кандидат юридичних наук, доцент,
начальник кафедри формування та розвитку
професійної компетентності персоналу
Державної кримінально-виконавчої служби України,
Інститут професійного розвитку,
Пенітенціарна академія України
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: tkach.4yk@ukr.net)
ORCID:0000-0002-5640-0906
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 148–158
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.148
Підготовка майбутніх офіцерів потребує не лише теоретичних знань, а й високого рівня практичної готовності до дій у надзвичайних та кризових ситуаціях. У зв’язку з цим особлива увага приділена впровадженню інноваційних освітніх технологій, що дозволяють значно підвищити ефективність навчального процесу, формуючи у здобувачів освіти стійкі навички безпечної поведінки, командної взаємодії, критичного мислення та психологічної стійкості.
Мета статті – проаналізувати та обґрунтувати доцільність використання таких сучасних методів, як ситуаційне моделювання, тренінгові моделі, кейс-метод, а також технології віртуальної та доповненої реальності (VR/AR).
Автори статті висвітлюють актуальність переосмислення підходів до вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності» курсантів у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання, зокрема в контексті збройного конфлікту, що триває в Україні. Наведено приклади реалізації кожного з підходів у навчальній практиці, підкреслено їхні педагогічні та практичні переваги, зокрема – активне залучення курсантів до прийняття рішень у змодельованих екстремальних умовах, формування досвіду поведінки в ситуаціях ризику, розуміння алгоритмів реагування в умовах небезпеки.
Висновки. Результати дослідження підтверджують, що комплексне використання інноваційних підходів до навчання з безпеки життєдіяльності дозволяє не лише підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу, а й сприяє всебічному розвитку майбутніх фахівців пенітенціарної та правоохоронної сфери. Запропоновані підходи можуть бути інтегровані в навчальні програми різних рівнів професійної підготовки та підвищення кваліфікації.
Ключові слова: безпека життєдіяльності, інноваційні технології, курсанти, ситуаційне моделювання, VR/AR, кейс-метод, тренінгове навчання, професійна підготовка.
Список використаних джерел
- Складановська М. Г. Інноваційне навчання: активізація пізнавальної діяльності студентів : навч. посібник. Видання друге, доповнене. Дніпропетровськ, 2017. 108 с.
- Кушнір В. Інноваційне навчання як засіб формування особистості майбутнього вчителя. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П.Драгоманова. Серія педагогічні науки. 2017. Вип. 102. С. 63–69.
- Кобилянська І. М., Складанюк О. О., Майданюк В. П. Гейміфікація у сучасних навчальних процесах. Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи : матеріали міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Вінниця, 20 травня 2024 р.). Вінниця : ВНТУ, 2024. 357 с.
- Сокотов Ю., Петухова Т., Петрикей О., Гармата О., Куріс Ю. Інноваційні методи викладання безпеки життєдіяльності. Суспільство та національні інтереси. 2025. № 4 (12). С. 371–386.
- Ткаченко О. Г., Разумейко Н. С., Аніщенко В. О. Домедична допомога в навчальних закладах: актуальність її викладання в умовах сьогодення. Сектор безпеки і оборони України на захисті національних інтересів: актуальні проблеми та завдання в умовах воєнного стану : матеріали ІІІ міжнародної науково-практичної конференції (м. Хмельницький, 21 листоп. 2024 р.). Хмельницький : НАДПСУ, 2024. C. 320–324.
- Разумейко Н. С., Ткаченко О. Г. Розвиток «м’яких навичок» у здобувачів вищої освіти через тренінгові технології. Розвиток освіти в європейському просторі: національні виклики та транснаціональні перспективи : матеріали ІI Міжнар. наук.-практ. онлайн-конф. (Ніжин, 14–15 листоп. 2024 р.). Ніжин : НДУ імені Миколи Гоголя, 2024. C. 150–152.