ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

Автор(и): Потапчук Т. В.

Місце роботи:

Потапчук Т. В.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри теорії та методики дошкільної і спеціальної освіти, Прикарпатський національний університет
імені Василя Стефаника

(76025, Україна, м. Івано-Франківськ, вул. Шевченка, 57,

е-mail: tatvolod@ukr.net)

ORCID: 0000-0003-1680-6976

Researcher ID AAE-6408-2022

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 2(15): 138–147

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.02.138

Анотація

У процесі дослідження здійснено аналіз психологічних і педагогічних джерел, що дозволило глибше осмислити сутність поняття «толерантність» як однієї з ключових моральних якостей особистості. В основі цього поняття лежить ціннісне ставлення до інтересів, переконань, звичок та поведінки інших людей, що виявляється через прагнення досягати взаєморозуміння без застосування будь-яких форм насильства.

Акцентовано увагу на концепції педагогіки партнерства, методологічну основу якої становить гуманне виховання як система взаємодії, основою якої є доброзичливе та шанобливе ставлення до дитини. Психологічний аспект цієї моделі освітньої діяльності ґрунтується на принципах суб’єкт-суб’єктної взаємодії, що охоплює діалогічне спілкування, рівноправне партнерство між педагогом, учнем і батьками, врахування інтересів усіх учасників освітнього процесу і спільну відповідальність за досягнення результату. З’ясовано, що основна мета педагогіки партнерства полягає в подоланні недовіри й формуванні нового рівня відносин між сім’єю та освітнім середовищем.

Розглянуто педагогічні умови виховання толерантності майбутніх вихователів на засадах педагогіки партнерства. Зокрема, обґрунтовано важливість застосування ефективних методів та форм виховання, включно з організацією позааудиторної діяльності шляхом реалізації циклів спілкування під назвою «Виховуємо толерантну особистість». Наголошено на необхідності координації виховних підходів між викладачами і студентами з метою виховання моральних якостей на основі толерантної поведінки.

Результати дослідження демонструють можливість створення системи формування толерантності майбутніх вихователів за допомогою впровадження педагогіки партнерства, що сприятиме формуванню гармонійної взаємодії між учасниками освітнього процесу, розвитку моральних і соціальних компетенцій здобувачів вищої освіти, а також підвищенню загального рівня вихованості та згуртованості освітнього середовища.

Ключові слова: педагогічні умови, формування толерантності, майбутні вихователі, педагогіка партнерства, позааудиторна діяльність.

 

Список використаних джерел

  1. Нечерда В. Б. Педагогічні умови виховання толерантності у старших підлітків у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук. Київ, 2014. 332 с.
  2. Орловська О. В. Підготовка майбутнього вчителя до виховання толерантності в учнів старшої школи : автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2011. 21 с.
  3. Стешиц І.В. Управління розвитком педагогічного партнерства вчителів в умовах методичної роботи початкової школи : дис. … доктора філософії за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки». Київ : ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, 269 с.
  4. Таргоній І. В. Формування толерантності студентів педагогічних коледжів у позааудиторній діяльності : дис. … канд. пед. наук. Рівне, 2020. 247 с.
  5. Чередник Л. М. Формування у майбутніх учителів готовності до толерантного виховання молодших школярів : дис. … канд. пед. наук. Бердянськ, 2020. 523 с.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України