ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ НА ОСНОВІ ТВОРЧОГО ДОРОБКУ ЛІНИ КОСТЕНКО

Автор(и): Толочко С. В., Хомич В. І.

Місце роботи:

Толочко С. В.,

доктор педагогічних наук, професор,
головний науковий співробітник

лабораторії позашкільної освіти,

Інститут проблем виховання Національної академії
педагогічних наук України

(04060, Україна, м. Київ, вул. М. Берлинського, 9,

e-mail: svitlana-tsv@ukr.net)

ORCID: 0000-0002-9262-2311

Scopus-Author: 57457322600;

Хомич В. І.,

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри
міждисциплінарної освіти факультету «Києво-Могилянська школа професійної та неперервної освіти», учитель української мови SchlaU «Твоя українська школа в Мюнхені»,

(04655, м. Київ, вул. Григорія Сковороди, 2,

e-mail: anasta10@ukr.net)

ORCID: 0000-0003-2641-5805

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 1(14): 121–138

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.01.121

 

Анотація

Метою статті є дослідження можливостей використання творчого доробку Ліни Костенко для формування естетичної компетентності студентів університетів. Для досягнення мети поставлено кілька завдань: розглянути, яким чином творчість Ліни Костенко може бути інтегрована в освітній процес; дослідити, як мовні та образотворчі рішення у творчості Ліни Костенко можуть слугувати інструментом для збагачення культурного й естетичного досвіду студентів; підкреслити значення інтеграції літератури у формування всебічно розвиненої особистості студентів університетів.

Методологія дослідження. Під час наукового пошуку застосовано комплекс методів: бібліографічний, аналізу й синтезу задля вивчення психолого-педагогічної літератури (теоретичні). Використано монографічний метод – для логічного викладення отриманих результатів.

Результати. Установлено, що естетика є фундаментальною філософською дисципліною, що розглядає чуттєві аспекти людського досвіду через призму критеріїв прекрасного та потворного. Визначено роль літератури як одного з найбільш доступних і впливових видів мистецтва, потужного засобу художнього освоєння світу через слово й естетичного виховання студентів. Доведено, що творчість Ліни Костенко часто характеризується як «поезія мислення», що підкреслює її глибокий філософський підхід до поетичного слова. Проаналізовано та сформульовано дефініції термінів «естетична діяльність», «психологія мистецтва», «соціологія мистецтва», «художня творчість», «метакатегорії». Установлено, що тематичні пласти лірики Ліни Костенко стосуються естетичних категорій включно з метакатегоріями, категоріями естетичної діяльності, психології та соціології мистецтва. Наголошено, що формування естетичної компетентності через творчість Ліни Костенко полягає в розвиванні у студентів здатності відчувати, осмислювати й оцінювати естетичні якості художніх творів.

Висновки. Наголошено на важливості формування естетичної культури студентів через розуміння і засвоєння естетичних цінностей, які пропагуються у творчості Ліни Костенко, оскільки інтеграція естетичного виховання через літературні твори суттєво розширює горизонти навчання. Перспективи подальших досліджень можуть охоплювати методики впровадження естетизації освітньо-виховного процесу в закладах вищої освіти з використанням творчого доробку Ліни Костенко.

Ключові слова: естетичне виховання, естетична компетентність, естетична культура, заклад вищої освіти, студент, формування, фахові дисципліни.

 

Список використаних джерел

  1. Бутенко В. Г. Художньо-естетична освіта молоді та шляхи її модернізації. Педагогічні науки: теорія та практика. 2005. № 2. С. 18–23.
  2. Васянович Г. П. Педагогічна естетика : навч. посіб. Львів : Норма, 2021. 464 с.
  3. Дячок С. Функції інтертекстуальності у творчості Ліни Костенко та специфіка їхньої репрезентації в процесі викладання літератури. Султанівські читання. Вип. 2. С. 40–44. URL: http://www.sultanivskichytannia.if.ua.
  4. Естетика : навч. посіб. / М. П. Колесніков, О. В. Колеснікова, В. О. Лозовой та ін. Київ : Юрінком Інтер, 2005. 208 с.
  5. Збірка віршів Ліни Костенко. URL: https://www.e-reading.club/book.php?book=1000257.
  6. Зязюн І. А. Естетика і етика педагогічної дії. Сучасні заклади освіти – 2013 : міжнар. виставка (м. Київ, 28 лют. – 2 берез. 2013). Київ, 2013. С. 26–27.
  7. Ковалевський О. Ліна Костенко. Нарис творчосвітоглядної біографії. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Харків : Прапор, 2004. 192 с.
  8. Кремень В. Г. Людина як суб’єкт творчої діяльності: інноваційний аспект. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 9–10. С. 6–10.
  9. Костенко Ліна: Творчість. Клуб поезії. URL: https://www. poetryclub.com.ua/metrs.php?id=36&type=tvorch.
  10. Особистість у вирі планетарного світу : монографія. Кн. 1. / Мін-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; за
    наук. ред. В. П. Беха. Київ : Інтерсервіс, 2019. 620 с.
  11. Отич О. Мистецька освіта як складова системи неперервної професійної освіти. Професійна освіта: педагогіка і психологія / за ред. І. Зязюна, Н. Ничкало, Т. Левицького. Київ, 2003. 170 с.
  12. Толочко С. В. Формування художньо-естетичної компетентності викладачів за творчим доробком Ліни Костенко. Мультимодусні засади післядипломної освіти для сталого розвитку : колективна монографія. Київ : Вид-во НДУ імені М. П. Драгоманова, 2017. С. 309–356.
  13. Толочко С. В. Естетизація освітньо-виховного процесу в закладах вищої освіти. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. 2024. № 2 (13). С. 220–235.
  14. Філософія освіти : навч. посіб. 2-ге видання / за наук. ред. В. П. Андрущенка. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 348 с.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України