МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ КУРСУ «ЮРИДИЧНЕ ДОКУМЕНТОЗНАВСТВО» В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ПРАВА
Автор(и): Шумейко З. Є.
Місце роботи:
Шумейко З. Є.,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри педагогіки і гуманітарних дисциплін,
Пенітенціарна академія України
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: zina1906@ukr.net)
ORCHID: 0000-0003-2705 0924
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 1(14): 173–182
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.01.173
У статті охарактеризовано змістове наповнення й особливості викладання навчальної дисципліни «Юридичне документознавство» в контексті професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі права.
Обґрунтовано, що навчальна дисципліна «Юридичне документознавство» відіграє важливу роль у професійній підготовці майбутніх правників, адже передбачає формування в них системи теоретичних знань, практичних умінь і навичок роботи з юридичною документацією, ознайомлення з теоретико-практичними питаннями документування та правилами організації діловодства в галузі юриспруденції на сучасному етапі.
Доведено, що ефективність опанування майбутніми правниками навчальної дисципліни «Юридичне документознавство» залежить передусім від відбору викладачем навчального матеріалу (теоретичного й практичного характеру), його систематичного оновлення відповідно до основних тенденцій розвитку галузі, оптимального поєднання традиційних та інноваційних методів, технологій і засобів навчання, ретельного планування й відповідального виконання здобувачами вищої освіти самостійної роботи, а також їхньої підготовки до практичних занять.
Аргументовано доцільність використання проєктної технології, технології «переверненого навчання» та технології розвитку критичного мислення під час викладання навчальної дисципліни «Юридичне документознавство» в процесі професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі права. Підтверджено, що саме ці технології сприятимуть вияву творчого потенціалу здобувачів, а також цілеспрямованому формуванню в них практичних навичок роботи з документацією. Доведено, що застосування цих педагогічних технологій у професійній підготовці майбутніх правників має низку переваг: сприятиме трансформації теоретичних знань, практичних умінь і навичок у систему професійних компетентностей; дасть змогу проаналізувати й систематизувати на науковій основі практичний досвід в обраній професійній сфері; сприятиме розробленню відповідного навчального матеріалу, його структуруванню, а також підбору об’єктивних методів контролю й оцінювання; дасть можливість звільнити час для індивідуального й особистісного розвитку здобувачів освіти, а також сприятиме створенню гнучкої структури освітнього процесу в межах професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі права.
Ключові слова: навчальна дисципліна, професійна підготовка, здобувачі вищої освіти, майбутні фахівці в галузі права, педагогічна технологія.
Список використаних джерел
- Бездрабко В. Документознавство в Україні: інституалізація та сучасний розвиток. Київ : Четверта хвиля, 2009. 720 с.
- Довжук І. В. Діловодство (загальне, спеціальне) : навч.-метод. посіб. Переяслав : Домбровська Я. М., 2020. 353 с.
- Кузьменко М. Сучасне діловодство в Україні. Практичні поради : практичний посібник. Київ : ЦУЛ, 2018. 260 с.
- Лілік О., Носовець Н. М., Бивалькевич Л. Технологічний концепт розвитку професійної компетентності майбутніх учителів. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 22. С. 92–97.
- Лілік О., Сазонова О. Формування творчого проєктного мислення учнів під час уроків української літератури. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 27 (183). С. 169–176.
- Палеха Ю. Загальне діловодство: теорія та практика керування документацією із загальних питань : навч. посіб. Київ : Ліра-К, 2015. 624 с.
- Шумейко З. Є. Роль документної комунікації в налагодженні професійної взаємодії майбутніх фахівців державної кримінально-виконавчої служби. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 27 (183). С. 43–77.
- Шумейко З. Є. Навчальна дисципліна «Загальне і спеціальне діловодство» у професійній підготовці майбутніх фахівців-пенітенціаріїв. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. № 2 (13). С. 251–261.