МЕНТОРСТВО У ПІДГОТОВЦІ БАКАЛАВРІВ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДО СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ З ПІДЛІТКАМИ

Автор(и): Мірошніченко В. І.

Місце роботи:

Мірошніченко В. І.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри педагогіки,

Національний університет біоресурсів
і природокористування України

(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,

е-mail: mvi_2016@ukr.net)

ORCID: 0000-0002-3931-0888

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57216203313

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 1(14): 66–77

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.01.066

 

Анотація

Стаття присвячена обґрунтуванню ролі менторства у підготовці бакалаврів правоохоронної діяльності до соціальної взаємодії з підлітками.

Авторка зазначає, що в правоохоронній сфері ментором вважають досвідченого офіцера-фахівця, який надає рекомендації молодим офіцерам з урахуванням власного досвіду, щоб убезпечити їх від низки помилок. Пошуки ментора відбуваються на добровільних засадах. Обидві сторони беруть на себе відповідальність за результат.

Звертається увага на такі вміння й навички менторів: слухати й вислуховувати, надавати аналіз інформації, критично мислити, виявляти організаторські здібності, бути комунікабельним, подавати інформацію в доступній формі, уміти визначати цілі та чинники мотивації, власним прикладом спонукати молодих фахівців до діяльності. Діяльність ментора передбачає роботу з бакалаврами правоохоронної діяльності, які нещодавно здобули освіту, почали безпосередньо виконувати посадові обов’язки.

Здатність до міжособистісного діалогу та превентивної комунікації під час реалізації професійних завдань, здатність до взаємодії та комунікації з підлітками трактується як один із результатів навчання, яких очікують від бакалаврів правоохоронної діяльності.

Бакалаври правоохоронної діяльності організовують взаємодію з підлітками на засадах партнерства та довірливих взаємин.

Роль ментора як досвідченого фахівця в правоохоронній (прикордонній) сфері визначається в тому, щоб сприяти забезпеченню високогуманного, добропорядного ставлення бакалаврів правоохоронної діяльності (представників прикордонного відомства) до підлітків як центральної фігури соціуму. Оскільки однією з ознак професійної активності особистості є здатність впливати на процеси, що відбуваються у професійному середовищі та безпосередньо брати участь у них, менторська діяльність розглядається як процес впливу на професійне становлення бакалаврів правоохоронної діяльності, у змісті якого є значний потенціал для сприяння розвитку професіоналізму бакалаврів правоохоронної діяльності.

Авторка трактує діяльність менторів у прикордонному відомстві як важливу складову в підготовці бакалаврів правоохоронної діяльності до соціальної взаємодії з підлітками.

Ключові слова: бакалаври правоохоронної діяльності, підготовка бакалаврів, менторство, взаємодія, соціальна взаємодія з підлітками.

 

Список використаних джерел

  1. Гіда Є. Формування деонтологічних засад правоохоронної діяльності на Русі у Х–першій половині ХVIII ст. Підприємство, господарство і право. 2012. № 6. С. 107–110.
  2. Корнещук В. В. Нетипові ситуації професійної діяльності та її надійність. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. Черкаси, 2008. Вип. 120. С. 13–19.
  3. Сущенко А. В., Кравченко В. М., Кузьменко Ю. А., Андрєєва К. О. Професійна підготовка майбутніх педагогів закладів вищої освіти на засадах менторства як педагогічна проблема. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Вип. 79. Т. 2. С. 124–129.
  4. Іваницька О. С. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2024. № 1 (54). С. 63–66.
  5. Сидорук І. І. Роль менторства у професійній підготовці майбутніх соціальних працівників. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2019. Вип. 2 (18). С. 283–289.
  6. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Ментор. 2023. URL: https://slovnyk.me/dict./vtc/%DO%BC%DO%B5%DO%BD% B1%82%DO.
  7. Сучасний тлумачний словник української мови / за заг. ред. В. В. Дубічинського. Харків : Школа, 2009. 1008 с.
  8. Хто такий ментор в освіті. URL: https://schoolnavigator.com.ua/ uk/posts/khto-takyi-mentor-v.
  9. Особливості підліткового віку. URL: https://gymnasium59.org.ua/ osoblyvosti-pidlitkovogo-viku/.
  10. Соціальна взаємодія та соціальні відносини. URL: http://radnuk. info/pidrychnuku/sotsiologiya/507-osupova/10973-s-2—–.html.
  11. Колосович О. Теоретико-методологічні аспекти дослідження взаємодії у професійній сфері. Проблеми екстремальної та кризової психології. Харків : НУЦЗУ, 2013. Вип. 13. С. 104–112.
  12. Відомчі стандарти культури прикордонної служби : практичний посібник на щодень. Хмельницький : вид-во НАДПСУ, 2009. 52 с.
  13. Гащук В. А. Педагогічні умови деонтологічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2016. 20 с.
  14. КосіноваО. М. Педагогічна технологія формування естетичної складової професійної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників : дис. … канд. пед. наук. Хмельницький, 2012. 170 с.
  15. Радул В. В. Соціально-педагогічна зрілість. Спеціальний курс : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Кіровоград : TOB «Імекс ЛТД», 2002. 248 с.
  16. Яворська Г. Х. Теоретичні та методичні засади формування соціально-професійної зрілості курсантів вищих навчальних закладів МВС України : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2006. 44 с.
  17. Михайлов О. В. Формування соціальної зрілості студентів економічного профілю : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Кіровоград, 2000. 202 с.

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України