МЕНТОРСТВО У ПІДГОТОВЦІ БАКАЛАВРІВ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДО СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ З ПІДЛІТКАМИ
Автор(и): Мірошніченко В. І.
Місце роботи:
Мірошніченко В. І.,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки,
Національний університет біоресурсів
і природокористування України
(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,
е-mail: mvi_2016@ukr.net)
ORCID: 0000-0002-3931-0888
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57216203313
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2025. № 1(14): 66–77
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2025.01.066
Стаття присвячена обґрунтуванню ролі менторства у підготовці бакалаврів правоохоронної діяльності до соціальної взаємодії з підлітками.
Авторка зазначає, що в правоохоронній сфері ментором вважають досвідченого офіцера-фахівця, який надає рекомендації молодим офіцерам з урахуванням власного досвіду, щоб убезпечити їх від низки помилок. Пошуки ментора відбуваються на добровільних засадах. Обидві сторони беруть на себе відповідальність за результат.
Звертається увага на такі вміння й навички менторів: слухати й вислуховувати, надавати аналіз інформації, критично мислити, виявляти організаторські здібності, бути комунікабельним, подавати інформацію в доступній формі, уміти визначати цілі та чинники мотивації, власним прикладом спонукати молодих фахівців до діяльності. Діяльність ментора передбачає роботу з бакалаврами правоохоронної діяльності, які нещодавно здобули освіту, почали безпосередньо виконувати посадові обов’язки.
Здатність до міжособистісного діалогу та превентивної комунікації під час реалізації професійних завдань, здатність до взаємодії та комунікації з підлітками трактується як один із результатів навчання, яких очікують від бакалаврів правоохоронної діяльності.
Бакалаври правоохоронної діяльності організовують взаємодію з підлітками на засадах партнерства та довірливих взаємин.
Роль ментора як досвідченого фахівця в правоохоронній (прикордонній) сфері визначається в тому, щоб сприяти забезпеченню високогуманного, добропорядного ставлення бакалаврів правоохоронної діяльності (представників прикордонного відомства) до підлітків як центральної фігури соціуму. Оскільки однією з ознак професійної активності особистості є здатність впливати на процеси, що відбуваються у професійному середовищі та безпосередньо брати участь у них, менторська діяльність розглядається як процес впливу на професійне становлення бакалаврів правоохоронної діяльності, у змісті якого є значний потенціал для сприяння розвитку професіоналізму бакалаврів правоохоронної діяльності.
Авторка трактує діяльність менторів у прикордонному відомстві як важливу складову в підготовці бакалаврів правоохоронної діяльності до соціальної взаємодії з підлітками.
Ключові слова: бакалаври правоохоронної діяльності, підготовка бакалаврів, менторство, взаємодія, соціальна взаємодія з підлітками.
Список використаних джерел
- Гіда Є. Формування деонтологічних засад правоохоронної діяльності на Русі у Х–першій половині ХVIII ст. Підприємство, господарство і право. 2012. № 6. С. 107–110.
- Корнещук В. В. Нетипові ситуації професійної діяльності та її надійність. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. Черкаси, 2008. Вип. 120. С. 13–19.
- Сущенко А. В., Кравченко В. М., Кузьменко Ю. А., Андрєєва К. О. Професійна підготовка майбутніх педагогів закладів вищої освіти на засадах менторства як педагогічна проблема. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Вип. 79. Т. 2. С. 124–129.
- Іваницька О. С. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2024. № 1 (54). С. 63–66.
- Сидорук І. І. Роль менторства у професійній підготовці майбутніх соціальних працівників. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2019. Вип. 2 (18). С. 283–289.
- Великий тлумачний словник сучасної української мови. Ментор. 2023. URL: https://slovnyk.me/dict./vtc/%DO%BC%DO%B5%DO%BD% B1%82%DO.
- Сучасний тлумачний словник української мови / за заг. ред. В. В. Дубічинського. Харків : Школа, 2009. 1008 с.
- Хто такий ментор в освіті. URL: https://schoolnavigator.com.ua/ uk/posts/khto-takyi-mentor-v.
- Особливості підліткового віку. URL: https://gymnasium59.org.ua/ osoblyvosti-pidlitkovogo-viku/.
- Соціальна взаємодія та соціальні відносини. URL: http://radnuk. info/pidrychnuku/sotsiologiya/507-osupova/10973-s-2—–.html.
- Колосович О. Теоретико-методологічні аспекти дослідження взаємодії у професійній сфері. Проблеми екстремальної та кризової психології. Харків : НУЦЗУ, 2013. Вип. 13. С. 104–112.
- Відомчі стандарти культури прикордонної служби : практичний посібник на щодень. Хмельницький : вид-во НАДПСУ, 2009. 52 с.
- Гащук В. А. Педагогічні умови деонтологічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2016. 20 с.
- КосіноваО. М. Педагогічна технологія формування естетичної складової професійної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників : дис. … канд. пед. наук. Хмельницький, 2012. 170 с.
- Радул В. В. Соціально-педагогічна зрілість. Спеціальний курс : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Кіровоград : TOB «Імекс ЛТД», 2002. 248 с.
- Яворська Г. Х. Теоретичні та методичні засади формування соціально-професійної зрілості курсантів вищих навчальних закладів МВС України : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2006. 44 с.
- Михайлов О. В. Формування соціальної зрілості студентів економічного профілю : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Кіровоград, 2000. 202 с.